Sekos pendelklubb protesterar mot beslutet som facket menar drabbar personalen och resenärerna på pendeln – som drivs av Stockholmståg – på flera sätt.

Dels riskerar anställda att omplaceras, dels befarar klubben att resenärernas missnöje över försämringarna ska gå ut över de anställda.

Seko planerar en kampanj för att skapa opinion mot nedskärningarna. Pendelklubben kommer att manifestera utanför landstingshuset när frågan debatteras i landstingsfullmäktige den 19 maj.

Förutom inställda avgångar från Nynäshamn och Järna/Gnesta och kortare tåg försvinner 24 betalvärdar från stationerna. I dag är de 24 stycken, som hjälper resenärerna och svarar på frågor. Ingen av dessa ska sägas upp.

Neddragningarna på pendeln börjar i maj då en av två utgångar stängs i bland annat Sollentuna, Farsta, Upplands Väsby och Jordbro.

-SL vill spara och samtidigt planerar de att höja biljettpriset, men när stationer stänger är det mer sannolikt att det blir ett intäktsbortfall. Därför är besparingarna inte så kloka, säger Anna

Söderberg, ordförande för Sekos pendelklubb.

Bakgrunden till nedskärningarna är att kollektivtrafiken i Stockholm går back med flera hundra miljoner. Tjänstemännen på Trafikförvaltningen/SL har haft den politiska majoritetens uppdrag att ta fram besparingsprogram på totalt 250 miljoner för 2015. Neddragningarna sker genom att SL minskar sina beställningar av Stockholmståg.

Socialdemokraterna, som är i opposition, har varit mycket kritiska till att politikerna i trafiknämnden inte fått veta vilka neddragningar som ska göras i trafiken. Den enda information som gått ut är att det ska sparas 250 miljoner. Den 19 maj kommer frågan upp i landstingsfullmäktige.

I mitten av juni fattar landstingsfullmäktige beslut om kollektivtrafiktaxan. Det finns förslag att höja priset på månadskortet med 160 kronor, från dagens 790 kronor.